Inleiding
Onlangs heb ik een Office 365 Preview account aangevraagd om de nieuwe Office 365 omgeving gebaseerd op de Office Wave 15 omgeving uit te proberen. Als je de aanvraag hebt gedaan kun je op het portaal inloggen. Ik zal in een serie van vier blogs een overzicht geven van deze nieuwe omgeving.
- Deel 1 - Office 365 Admin Center
- Deel 2 - Office 365 Exchange Online
- Deel 3 - Office 365 SharePoint Online
- Deel 4 - Office 365 Lync Online
Overzicht
Wat valt er het meeste op als je inlogt als beheerder? Mooi overzicht van alle diensten op de hoofdpagina (dashboard) en ook:
- Current health
- Planned maintenance
- Service overview
Het is nu mogelijk om de Office 365 “setup” doormiddel van een web wizard uit te voeren, je hebt hierbij de keuze voor een “basic” of een “custom setup”:
Het onderdeel “users and groups” is overzichtelijker geworden. Je kunt er gebruikers, (security) groepen aanmaken, zoeken en verwijderen:
Het is ook mogelijk om verwijderde gebruikers binnen dertig dagen terug te plaatsen:
Tevens is het nu mogelijk om de “password expiration policy” aan te passen (zolang je geen federatie gebruikt):
Er zijn dus twee functies voor de “password expiration policy”:
- Wachtwoord verloop in dagen
- Melding voor verloop in dagen
Door de “service settings” pagina kunnen de meest gebruikte settings van de verschillende Office 365 producten worden aangepast. Handig allemaal op een plek. Als een setting er niet bij staat word je naar het “admin center” van het betreffende product gestuurd:
In de “service health” pagina kun je per Office 365 dienst kijken wat de algemene status is maar ook dieper in de betreffende dienst klikken voor een statusoverzicht. Ook kun je die zoals in de vorige versie koppelen aan een RSS feed:
Er is op deze pagina ook een tab waarin “planned maintenance" wordt gemeld:
"Reports" is ook nieuw in het Office 365 “admin center”. Hier kun je op elk moment een rapport maken van verschillende zaken zoals bijvoorbeeld de grootte van de mailboxen binnen Office 365. Deze pagina bestaat uit een "overview" waar verschillende rapportages kunnen worden gegenereerd en een drietal tabbladen waar gedefinieerde rapporten staan over “mail”, “protection”, “rules” en “DLP (Data Loss Prevention)”. Onderstaande afbeeldingen geven deze overzichten.
Overview:
Mail:
Protection:
Rules:
DLP:
Verder is de support pagina overzichtelijker opgezet:
Conclusie
Het Office 365 “admin center” is ruimer en overzichtelijker opgezet en er zijn een aantal handige functies toegevoegd bijvoorbeeld reports, “setup wizard” en “password expiration policy”.
Mijn volgende blog zal over Exchange Online gaan. Hierin bekijk ik de verschillen tussen de nieuwe en de huidige versie. Ook wordt de nieuwe functionaliteit onder de loep genomen: welke voordelen biedt dit voor een bedrijf?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten