vrijdag 26 oktober 2012

Office 365 “volgende versie 2013”– Deel 1 Admin Center

Inleiding

Onlangs heb ik een Office 365 Preview account aangevraagd om de nieuwe Office 365 omgeving gebaseerd op de Office Wave 15 omgeving uit te proberen. Als je de aanvraag hebt gedaan kun je op het portaal inloggen. Ik zal in een serie van vier blogs een overzicht geven van deze nieuwe omgeving.

  • Deel 1 - Office 365 Admin Center
  • Deel 2 - Office 365 Exchange Online
  • Deel 3 - Office 365 SharePoint Online
  • Deel 4 - Office 365 Lync Online

 

Overzicht

Wat valt er het meeste op als je inlogt als beheerder? Mooi overzicht van alle diensten op de hoofdpagina (dashboard) en ook:

  • Current health
  • Planned maintenance
  • Service overview

Office365_Dashboard

Het is nu mogelijk om de Office 365 “setup” doormiddel van  een web wizard uit te voeren, je hebt hierbij de keuze voor een “basic” of een “custom setup”:

Office365_Setup

Het onderdeel “users and groups” is overzichtelijker geworden. Je kunt er gebruikers, (security) groepen aanmaken, zoeken en verwijderen:

Office 365 - users and groups_1

Het is ook mogelijk om verwijderde gebruikers binnen dertig dagen terug te plaatsen:

Office 365 - deleted users

Tevens is het nu mogelijk om de “password expiration policy” aan te passen (zolang je geen federatie gebruikt):

Office365_Passwordpolicy

Er zijn dus twee functies voor de “password expiration policy”:

  • Wachtwoord verloop in dagen
  • Melding voor verloop in dagen

 

Door de “service settings” pagina kunnen de meest gebruikte settings van de verschillende Office 365 producten worden aangepast. Handig allemaal op een plek. Als een setting er niet bij staat word je naar het “admin center” van het betreffende product gestuurd:

Office365_Servicesettings

In de “service health” pagina kun je per Office 365 dienst kijken wat de algemene status is maar ook dieper in de betreffende dienst klikken voor een statusoverzicht. Ook kun je die zoals  in de vorige versie koppelen aan een RSS feed:

Office 365 - Service Health

Er is op deze pagina ook een tab waarin “planned maintenance" wordt gemeld:

Office 365 - Planned Maintenance

"Reports" is ook nieuw in het Office 365 “admin center”. Hier kun je op elk moment een rapport maken van verschillende zaken zoals bijvoorbeeld de grootte van de mailboxen binnen Office 365. Deze pagina bestaat uit een "overview" waar verschillende rapportages  kunnen worden gegenereerd en een drietal tabbladen waar gedefinieerde rapporten staan over “mail”, “protection”, “rules” en “DLP (Data Loss Prevention)”. Onderstaande afbeeldingen geven deze overzichten.

 

Overview:

Office 365 - Reports

Mail:

Office 365 - Reports - mail

Protection:

Office 365 - Reports - protection

Rules:

Office 365 - Reports - rules

DLP:

Office 365 - Reports - dlp

Verder is de support pagina overzichtelijker opgezet:

Office 365 - Support

Conclusie
Het Office 365 “admin center” is ruimer en overzichtelijker opgezet en er zijn een aantal handige functies toegevoegd bijvoorbeeld reports, “setup wizard” en “password expiration policy”.

 

Mijn volgende blog zal over Exchange Online gaan. Hierin  bekijk ik  de verschillen tussen de nieuwe en de huidige versie. Ook wordt de nieuwe functionaliteit onder de loep genomen: welke voordelen biedt dit voor een bedrijf?

Geen opmerkingen: